Beste biologen!
Wil jij meebeslissen hoe het volgende bestuur er uit zal zien? Of wil jij je zelf kandidaat stellen voor een functie? Kom dan op 30 april om 18:00 naar auditorium 5 (Campus Ledeganck) en breng jouw stem uit!
Wil je komen stemmen? Het enige dat je daarvoor nodig hebt is een geldig (ere)lidmaatschap van dit academiejaar en je goed humeur. Vergeet dus zeker niet je (ere)lidkaart mee te brengen! Om aantallen te kunnen inschatten en papierverspilling tegen te gaan vragen wij jullie om in te schrijven via volgende form: https://forms.gle/Gz971fTBKHcpq6nt5
(Inschrijven is vrijblijvend en je mag nog steeds komen stemmen als je niet ingeschreven bent)
Kan je er niet bijzijn en wil je toch je stem uitbrengen? Dan kan je je volmacht geven aan iemand anders door een bericht te sturen naar Samantha De Gottal op Messenger met de naam van de persoon aan wie je je volmacht geeft en een foto van jouw (ere)lidkaart (deadline 29/04 om 23:59).
Let op: maximum één volmacht per persoon.
Wil jij je kandidaat stellen? Dan kan dat door een mailtje te sturen naar samantha.degottal.pug@gmail.com met als onderwerp “Kandidatuur – *JOUW NAAM + FUNCTIE(S)*”. In dit mailtje zorg je dat er een motivatiebrief bij zit van ongeveer een bladzijde waarin je kort toelicht wie je bent en waarom jij de geschikte kandidaat bent voor die functie. En zorg ook dat je vermeld wat je zal studeren volgend academiejaar. Deadline om je kandidaat te stellen is zaterdag 26/04 23:59.
Elke kandidatuur die later binnenkomt is niet geldig.
Volgende functies staan open:
- Praeses
- Vice
- Penning
- Cursus
- Schachtentemmer
- Feest (2)
- Worm (2)
- Excul (2)
- Sport (2)
- Secretaris
- Cantor
- P.R.
- Milieu
- Web
Voor een beschrijving van elke functie kan je art. 33 uit de statuten raadplegen via https://biologie.ugent.be/statuten. Belangrijk is dat de Praeses, Vice-praeses en Penning moeten ingeschreven zijn voor minstens 27 studiepunten aan de UGent. Daarbovenop is de kandidatuur voor Praeses voorbehouden aan GBK-leden die al minstens één jaar in het praesidium zetelen. Deze voor Vice-Praeses kan ook geldig zijn mits aantoonbare ervaring in het bestuur van (een) andere (jeugd)vereniging(en). De kandidaat Vice-Praeses dient ook betrokken te zijn bij de werking van GBK in het jaar van de verkiezingen en/of in voorgaande jaren en dit als actief lid, medewerk(st)er of andere vorm van engagement. Als je opkomt voor een functie wordt er ook verwacht dat je de statuten goed doorneemt!
De verkiezingen verlopen zoals steeds in rondes, in de eerste ronde heeft elke kandidaat de tijd om zich nog eens voor te stellen (maximum 5 minuten) waarna er een korte vragenronde volgt (ook maximum 5 minuten).
Een uitgebreid overzicht van de regels tijdens de verkiezingen kan je vinden in art. 33 & 34 en bijlage 2 (het kiesreglement) van de statuten.
Hier enkele belangrijke regels die we graag al eens uitlichten:
-De functies van Praeses en Vice-Praeses moeten met een 2/3 meerderheid van de uitgebrachte stemmen verkozen worden, hierbij worden de onthoudingen als stem toegekend aan de meerderheid.
- Voor de overige functies volstaat een gewone meerderheid. Maar als maximaal 1/3 van het praesidium voor een kandidaat stemt, kan hij alleen verkozen worden met ¾ meerderheid bij de leden (zonder praesidium bijgerekend).
- Als er meer dan één kandidaat is voor een bepaalde functie, dan kan iemand in de eerste ronde verkozen worden bij 2/3 meerderheid van de stemmen voor de functies van Praeses en Vice-Praeses en 1/2 meerderheid voor de overige functies. Als dit niet het geval is, valt de persoon met het minste aantal stemmen af, de overige kandidaten gaan door naar de tweede ronde. In de tweede ronde gelden dezelfde regels. Indien nodig kan er nog een derde ronde ingevoerd worden.
- De verkiezingen verlopen in drie potentiële delen. In het eerste deel worden zij die een kandidatuur hebben ingediend ter verkiezing gesteld. Het tweede deel staat open voor nog niet verkozen posities waarbij ieder GBK-lid aanwezig zich kandidaat mag stellen, indien niet in tegenspraak met de statuten (als alle posities reeds zijn ingevuld door de eerste ronde vervalt deze ronde). De derde ronde vindt plaats in geval van dubbelverkiezingen (als er geen dubbelverkiezingen zijn vervalt deze ronde). De dubbelverkozen persoon maakt bekend voor welke functie hij zal opteren (kan voor beide indien zij cumuleerbaar zijn, conform de statuten) en de vrijgekomen plaats staat open ter verkiezing in het derde deel voor ieder aanwezig GBK-lid.
Na de verkiezingen trekken we samen naar de Porter House voor de befaamde afterparty!
Als er nog vragen zijn stel ze dan gerust aan Samantha (via mail of messenger).
We hopen jullie daar te zien!
De kiescommisie
Samantha, Xander, Hélène, Hanne en Thibo